Wortelkanaalbehandeling (endodontie)

3D animatie van het proces van infectie van het wortelkanaal

Wortelkanaalbehandeling (endodontie)

Is uw zenuwweefsel geïrriteerd geraakt, bijvoorbeeld door tandbederf? Dan kunt u veel last hebben van pijn bij warmte, kou en zoetigheid. Door het wortelkanaal te behandelen met behulp van endodontie zult u geen last meer hebben van deze problemen.

Hoe ontstaat irritatie aan het wortelkanaal?

De wortels van tanden en kiezen zijn hol. Binnenin bevindt zich een ruimte die het wortelkanaal genoemd wordt. In de tanden en kiezen zit levend weefsel, waaronder zenuwen en bloedvaten. Omdat de wortelkanalen in verbinding staan met het (bot)weefsel rondom de wortelpunten, kan een ontsteking in de wortelkanalen zich uitbreiden naar dit gebied.

Wanneer het zenuwweefsel geïrriteerd raakt, kan er tijdelijk milde pijn ontstaan bij warmte, kou of zoetigheid. In een verder gevorderd stadium van een zenuwontsteking wordt deze milde pijn omgezet in heftige, lang aanhoudende pijn. Overigens hoeft u niet altijd pijn te ervaren bij een ontstoken zenuw.

Oorzaken van geïrriteerd zenuwweefsel:

• tandbederf
      • blootliggend tandbeen
      • gevoelige tandhalzen
      • boren door de tandarts
      • tandenknarsen
      • een trauma

Wat kunt u verwachten van de behandeling?

Tijdens een wortelkanaalbehandeling haalt de tandarts de zenuw uit de tand of kies en maakt de wortelkanalen met behulp van vijltjes wijder. Hierdoor kunnen ze gespoeld worden met een ontsmettende chlooroplossing. Zo worden de bacteriën en eventuele weefselresten gedood en verwijderd. Het is belangrijk dat de wortelkanalen nagenoeg tot bij het wortelpunt gereinigd en gevuld worden. Tijdens en voor de behandeling neemt de tandarts röntgenfoto’s om een beeld te krijgen van het aantal kanalen en de lengte. Ook kan hij de lengte van uw wortels meten met een elektronische lengtebepaler.

De kanalen worden over het algemeen gevuld met rubberstiftjes en cement. Vervolgens kunnen we daaroverheen een witte vulling en eventueel later een kroon maken. Daarmee proberen we de wortelkanalen zo goed mogelijk af te sluiten, zodat bacteriën niet opnieuw kunnen binnendringen.

Een wortelkanaalbehandeling is een lastig en tijdrovend karwei en kan afhankelijk van de moeilijkheidsgraad een half uur tot zelfs twee uur in beslag nemen. Na ongeveer zes maanden is bij een geslaagde kanaalbehandeling op de röntgenfoto vaak te zien dat de ontsteking aan de wortelpunten kleiner is geworden.

Doet een wortelkanaalbehandeling pijn?

De wortelkanaalbehandeling is in de meeste gevallen nagenoeg pijnloos uit te voeren. Mocht u tijdens de behandeling toch pijn ervaren, dan kunt u dit het beste aangeven. Wij kunnen u dan in de wortelkanalen bijverdoven.
In enkele gevallen – waarbij er een acute ontsteking aanwezig is, soms gecombineerd met pus (abces) – is het gebied lastig te verdoven. Dan kan de behandeling helaas pijnlijk uitvallen. Over het algemeen zal de behandeling na de start op een later tijdstip worden afgemaakt, wanneer er beter te verdoven is.

Enkele dagen napijn na een wortelkanaalbehandeling is normaal. De pijn ervaart u met name bij kauwen en dichtbijten, tikken of andere krachten op de tand of kies. Zoals eerder gezegd, is de duur van een aantal maanden noodzakelijk om het wel of niet slagen van een kanaalbehandeling te beoordelen.