Nazorg bij het trekken van kiezen

Heeft u een kies laten trekken? Dan zorgt de juiste nazorg voor een spoedig herstel. Nadat u een kleine kaakchirurgische behandeling heeft ondergaan, kunnen namelijk de volgende klachten optreden:

• Napijn
    • Beperkte mondopening
    • Pijn bij slikken of wat moeilijker slikken;
    • Zwelling in en rond de mond, soms gecombineerd met een ‘blauwe plek’. Deze zwelling kan aanzienlijk zijn
    • Algemeen gevoel van ziek zijn en een verhoogde temperatuur

De bewegingsbeperking, eventuele slikklachten en andere klachten nemen na drie à vier dagen af en duren normaal niet langer dan één week. Mocht u hoge koorts hebben in combinatie met een snel toenemende zwelling, neem dan contact op met de praktijk of spoeddienst.

Nazorg direct na de behandeling

Meestal is een druktampon op het wondje gedaan. Deze druktampon dient u 60 minuten onder lichte druk ingeklemd te houden tussen de boven- en onderkaak. Dit is om een goed bloedstolsel te laten ontstaan, wat de wond afdekt. Dit stolsel is belangrijk voor een snelle en goede genezing. Zuig
dus niet aan de wond en spoel uw mond niet in de eerste 24 uur. Dit kan het beschermende bloedstolsel beschadigen en vergroot de kans op een nieuwe bloeding, waardoor het genezingsproces vertraagd wordt. Vanaf de tweede dag kunt u spoelen met lauw, zout water (een theelepel zout per halve liter water) of met een voorgeschreven mondspoelvloeistof.

Voer geen zware lichamelijke inspanningen uit na uw behandeling. Hierdoor kunnen uw pijnklachten namelijk toenemen.

Een behandeling met hechtingen

De hechtingen die wij aanbrengen lossen binnen twee tot drie weken vanzelf op. Enkel in uitzonderlijke situaties – waarin wij ander hechtmateriaal moeten gebruiken – is een tweede bezoek nodig om de hechtingen te verwijderen. Dit zal door de behandelaar vermeld worden. Kleine nabloedingen kunnen wel optreden. Deze kunt u stelpen door nogmaals een opgevouwen gaasje (geen watten!) of een schone theedoek op de wond te leggen en hier 60 minuten op te bijten.

Advies over pijnstillers

Pijn kan worden bestreden met de aan u voorgeschreven pijnstiller of Paracetamol. Lees voor het gebruik eerst de bijsluiter en neem nooit meer dan de maximale dosering! Wij adviseren voor volwassenen de pijnstiller Paracetamol 500MG. Als dosering adviseren wij na verwijdering van de druktampon 2 tabletten, daarna elke 4-6 uur 1 of 2 tabletten. Andere pijnstillers alleen gebruiken in overleg met uw arts.

Nazorg: de juiste mondhygiëne

Voor een ongestoorde wondgenezing is een goede mondhygiëne noodzakelijk. Dat doet u door middel van tandenpoetsen en flossen, stokeren of ragergebruik. Wanneer u dit voorzichtig doet in de directe nabijheid van de wond en evt. hechtingen, kan dit zonder problemen gedaan worden.

Advies over voeding, roken en alcohol

Wij raden zacht voedsel aan. Wees in ieder geval voorzichtig met harde korsten, toast, etc. en eet gevarieerd (zoals pasta, tartaar, vis, stamppot, soepen en zacht fruit). Vermijd hete dranken en heet voedsel.

Roken verstoort de wondgenezing, dus wij adviseren om dit de eerste 3 dagen de ingreep niet te doen. Wees ook matig met alcohol, want alcoholgebruik verhoogt de kans op een nabloeding.

De zwelling beperken

De zwelling kan soms iets worden beperkt door op het behandelde gebied (wang en lip) een plastic zak met ijsklontjes in een nat washandje te houden. Wissel tussen 10 minuten erop en 10 minuten eraf en herhaal dit 4 keer. Mochten er voor uw gevoel toch complicaties optreden, dan kunt u contact opnemen met de praktijk of, indien de praktijk gesloten is, met de spoedtandarts.